غذاهای مناسب در دوره مراقبت‌های بعد از جراحی لثه چیست؟

  پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهای مناسب در دوره مراقبت‌های بعد از جراحی  لثه چیست؟
در این مقاله در مورد جراحی لثه و مراقبت‌های غذایی بعد از آن توضیح دادیم. در جراحی لثه بخش اضافی لثه برداشته می‌شود تا مشکل لبخند لثه‌ای برطرف شود. تغذیه درست بعد از جراحی تاثیر مهمی در بهبودی و التیام هر چه سریع‌تر لثه دارد.

یکی از مراقبت‌های مهم در تمام درمان‌های دندانپزشکی، رعایت نکات غذایی است. در تمام درمان‌های دندانپزشکی از کامپوزیت گرفته تا جراحی لثه، باید بدانید که بعد از درمان مصرف چه غذایی ممنوع و مصرف چه غذاهایی بلامانع است. در ادامه این مطلب در مورد غذاهای مناسب در دوره مراقبت‌های بعد از جراحی لثه توضیح می‌دهیم.

جراحی لثه چیست و چرا انجام می‌شود؟

جراحی لثه با هدف درمانی یا زیبایی انجام می‌شود. در اهداف درمانی،‌ بخش‌های آسیب دیده و عفونتی لثه در طی عمل جراحی ترمیم شده یا حذف می‌شوند. حذف این بافت‌ها از انتشار آلودگی به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند و حتی باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود.

در برخی موارد جراحی لثه با هدف زیبایی انجام می‌شود. در برخی از افراد طول دندان‌ها کوتاه بوده و لبخند ان‌ها از نوع لبخند لثه‌ای است. در لبخند لثه‌ای هنگام خندیدن بخش زیادی از لثه‌ها دیده می‌شوند که از نظر زیبایی‌شناختی چهره زیبایی ندارد. به این ترتیب در جرحی لثه بخش اضافی لثه‌ها برداشته می‌شود تا هم طول دندان‌ها بیشتر شود و هم مشکل لبخند لثه‌ای درمان شود.

قبل از عمل لثه دندانپزشک ارزیابی‌های زیر را انجام می‌دهد:

  1. بررسی وضعیت سلامت عمومی دهان و دندان‌ها

  2. بررسی دندان‌ها از تمام زوایا

  3. بررسی وجود یا نبود عفونت و پوسیدگی در دندان‌ها

  4. بررسی تاریخچه پزشکی و ابتلا به بیماری‌

  5. بررسی وجود یا نبود آبسه دندان

پس از این بررسی‌ها و نبود مشکلی، شما برای جراحی لثه آماده خواهید بود.

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه یک سری توصیه‌های فوری باید انجام دهید تا لثه هر چه سریع‌تر ترمیم یابد. رعایت این مراقبت‌ها تا 24 ساعت بعد از عمل اهمیت بالایی دارد:

  • در 24 ساعت اول حتما از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.

  • داروهای ضد التهاب و مسکنی که دندانپزشک برایتان تجویز کرده به موقع مصرف کنید.

  • از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید.

  • دستورالعمل‌های مربوط به شستشو و مراقبت از دهان را دقیقا مطابق توصیه‌های پزشک انجام دهید.

  • برای تمیزکردن دهان از مسواک نرم استفاده کنید.

  • از دهانشویه برای کاهش فعالیت باکتری‌ها استفاده کنید.

  • برای نوشیدن از نی استفاده نکنید.

  • آب دهان خود را با شدت بیرون نریزید.

  • بلافاصله بعد از عمل بستنی بخورید تا التهاب و درد لثه‌ها کمتر شود.

بعد از جراحی لثه چه غذاهایی بخوریم؟

یکی از سوالات پرتکرار افرادی که به زودی قرار است عمل لثه انجام دهند، این است که بعد از جراحی چه چیزهایی بخورند تا بهبودی سریع‌تر باشد. در اینجا به معرفی غذاهای مفید بعد از عمل لثه می‌پردازیم:

آب

آب یکی از واجب‌ترین چیزهایی است که باید بعد از عمل به اندازه بنوشید. مصرف آب کافی روند التیام زخم‌ها را سریع‌تر می‌کند. بعد از عمل لثه هر روز باید حتما 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

سوپ و غذاهای آبکی

تا چند روز بعد از عمل باید سوپ و غذاهای آبکی بخورید. سوپ سرشار از پروتئین و فیبر بوده و باعث تحریک لثه هم نمی‌شود. دقت کنید که دمای سوپ خیلی بالا نباشد. بهترین ترکیب غذایی برای بعد از عمل لثه سیب‌زمینی پخته با نعنا است.

کلسیم و پروتئین

کلسیم و پروتئین به بهبود جای بخیه و بافت لثه کمک می‌کنند. بعد از عمل لثه می‌توانید شیر کم چرب، بادام له شده،‌ موز، گوشت پخته شده،‌ کنجد و پنیر بخورید.

سبزیجات

خوردن سبزی بعد از جراحی لثه بسیار مفید است. سبزی‌ها حاوی املاح، ویتامین، فیبر و انواع مواد معدنی هستند و باعث ترمیم سریع‌تر لثه می‌شوند.

نوشیدنی‌های مغذی

اسموتی،‌‌ آبمیوه طبیعی و شیر هم نیازی به جویدن ندارند و هم سرشار از مواد مغذی هستند و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. بهتر است بعد از عمل لثه این نوشیدنی‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

میوه

مصرف انواع میوه‌های نرم مثل موز، سیب،‌ گلابی، هندوانه و هلو باعث بهبود زخم لثه می‌شود. البته بهتر است بعد از عمل لثه میوه‌های اسیدی مثل انواع مرکبات را استفاده نکنید،‌ زیرا باعث تحریک لثه می‌شوند.

بعد از جراحی لثه چه غذاهایی بخوریم؟

مصرف چه غذاهایی بعد از جراحی لثه ممنوع است؟

برای کاهش درد و خونریزی و همچنین کوتاه‌ترشدن دوره نقاهت، باید از مصرف یک سری غذاها خودداری کنید. در ادامه برخی از غذاهای ممنوعه بعد از جراحی لثه را معرفی می‌کنیم:

  • غذاهای شور و تند: غذاهای تند و شور باعث تحریک لثه‌ها و التهاب آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از جراحی لثه از خوردن غذاهای تند و شور خودداری کنید.

  • غذاهای داغ:‌ غذاهای خیلی گرم و داغ، هم لثه را تحریک کرده و هم باعث تشدید درد لثه می‌شوند. بهتر است بعد از جراحی لثه تا چند وقت از خوردن غذاها و خوراکی‌های خیلی داغ بپرهیزید.

  • غذاهای خیس:‌ غذاهای خیس می‌توانند منجر به التهاب لثه شوند، بهتر است بعد از جراحی لثه از غذاهای خشک و کم رطوبت بیشتر استفاده کنید.

  • غذاهای سفت و سخت: مصرف غذاهای سفت و سخت که نیاز به جویدن زیاد دارند، بعد از عمل لثه ممنوع است، زیرا این غذاها درد و خونریزی را تشدید می‌کنند.

  • نوشیدنی‌های الکلی:‌ نوشیدنی‌های الکلی محل بخیه را در لثه تحریک کرده و باعث درد می‌شوند. بهتر است بعد از عمل لثه از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

  • قهوه و چای:‌ قهوه و چای هم باعث تحریک لثه و افزایش درد آن می‌شوند، در دوره بهبودی بعد از عمل لثه تا حد امکان از خوردن چای و قهوه خودداری کنید.

  • نوشیدنی‌های گازدار:‌ نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه یا آبمیوه‌های گازدار بعد از عمل لثه ممنوع است، زیرا این نوشیدنی‌ها محل بخیه را تحریک کرده و درد را تشدید می‌کنند.

هر قدر در رعایت نکات غذایی بعد از عمل لثه دقیق‌تر باشید، دوره بهبودی و نقاهت کوتاه‌تری هم خواهید داشت. رعایت نکردن توصیه‌های بعد از عمل هم دوره نقاهت را طولانی کرده و حتی باعث بروز عوارض ناراحت‌کننده‌ای می‌شود.

جراحی لثه در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، از مجهزترین مطب‌های دندانپزشکی در تهران است که خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندانپزشکی را با استفاده از جدیدترین متدها و فناوری‌های روز دنیا ارائه می‌کند. در دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت خدمات دندانپزشکی دیجیتال نظیر کاشت ایمپلنت دیجیتال نیز ارائه می‌شود. با مراجعه به مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت از مزایای زیر بهرمند خواهید شد:

  • خدمات مشاوره رایگان

  • استفاده از بهترین متریال و برندها

  • ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال

  • پیگیری دقیق روند درمان

برای دریافت نوبت مشاوره رایگان جراحی لثه می‌توانید به وبسایت دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

جراحی لثه در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

سخن پایانی

در این مطلب در مورد جراحی لثه و مراقبت‌های غذایی بعد از آن توضیح دادیم. در جراحی لثه بخش اضافی لثه برداشته می‌شود تا مشکل لبخند لثه‌ای برطرف شود. تغذیه درست بعد از جراحی تاثیر مهمی در بهبودی و التیام هر چه سریع‌تر لثه دارد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ایمپلنت دکتر هومن پاک نیت می‌توانید از طریق لینک ( https://drhoomanpakniat.com/implant/ ) اقدام کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر... در روز میلاد امام رضا(ع) یادی کنیم از صحبت های دلنشین و زیبای مالک رحمتی استاندار شهید تبریز درباره امام رئوف +ویدیو تصاویری از جوانی و نوجوانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان که ندیده‌اید آخرین فیلم سینمایی که امام جمعه تبریز تماشای آن را به مردم توصیه کردند +ویدئو واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان لحظاتی از غبارروبی مضجع شریف امام رضا علیه‌السلام توسط رهبر انقلاب و آیت الله رئیسی +ویدئو آخرین پست اینستاگرامی مالک رحمتی استاندار جوان و پرتلاش آذربایجان شرقی چه بود؟+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان
زندگی شخصی و خصوصی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید سانحه هوایی+ فیلم بالگرد برخورد کرده با کوه
همسر ابراهیم رئیسی: فرزندانم به خاطر کاندیداتوری پدرشان خیلی گریه کردند/ خود من چند روز در بیمارستان بستری شدم!
پیام‌های تسلیت باشگاه‌های لیگ برتری در پی شهادت رئیس جمهور+ عکس